0سبد خرید
مراقبت از پوست در برابر هوای آلوده

گرچه تأثیر آلودگی هوا بر پوست و مو به شکل علمی در منابع و مراجع پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است ولی متخصصین حوزه‌ی پوست و مو به صورت تجربی دریافته‌اند که در شرایط اضطراری که میزان سرب موجود در هوا افزایش می‌یابد، شکایت بیماران نیز از موارد خاصی بیشتر می‌شود. هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق است که مخاط تنفسی و پوست را تحریک می‌کند و از آنجا که پوست سر، صورت و دست‌ها در تماس مستقیم با هوا هستند، بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب می‌بینند. در کودکان و افراد مسن که پوست لطیف‌تر و نازک‌تری دارند، این آسیب بیشتر است.

مراقبت از پوست در هوای آلوده:

آنتی‌اکسیدان‌ها

این ترکیبات که برای دریافت‌شان باید تغذیه مناسبی داشت، روند اکسیدشدن‌های آسیب‌رسان را در بدن کند می‌کنند. همچنین فعالیت رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کنند. داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها روشی مناسب برای بهبود شرایط پوست در مقابل آلودگی هواست. میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و بهترین‌هایشان هم گوجه‌فرنگی، هویج، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار هستند.

مایعات

در طول روز مایعات زیاد مصرف کنید. شیر و آب فراوان، سموم بدن را دفع می کند. یادتان باشد از آب سالم استفاده کنید. بهتر است از آب معدنی مطمئن یا آب جوشانده شده استفاده کنید.

لایه برداری

هفته ای یک یا دو بار صورتتان را با محصولات حاوی اسکراب لایه برداری خفیف کنید. این کار کمک به ساخت سلولهای تازه در پوستتان می کند.

محصولات بهداشتی

باید از محصولات مراقبتی مناسبی برای پوست استفاده کنید که حاوی عناصر محافظتی همچون ویتامین‌‌های A، C و E باشند.

نظافت

بهتر است با شوینده مناسب و آب گرم صورت و دستان خود را طی روز بعد از مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی در بیرون از خانه شست‌وشو دهید تا لایه‌های آلودگی را از پوست پاک کنید و مانع بسته شدن منافذ پوستی شوید.

ضدآفتاب

کاهش ضخامت لایه اوزون، شدت یووی را در سطح زمین افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن خطر آفتاب‌سوختگی و احتمال ابتلا به ملانوما شده است. این مسئله در هر دو فصل گرم و سرد هم وجود دارد. بنابراین، استفاده از ضدآفتاب مناسب راهی برای جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن است که می‌تواند قدرت تخریبی آلودگی‌های محیطی را هم کاهش دهد.

برگرفته از ناز بهار

نوشتن دیدگاه