حنا نگاری هنری است با نام های خالکوبی با حنا، تتو موقت با حنا، طرح حنا ساده، نقش حنا، مِهندی یا نقاشی بر روی بدن نیز شناخته می شود. این هنر نوعی نقاشی با حنا بر روی بدن است و معمولا نقش ها به صورت گل و طرح های منظم هستند.

آشنایی با نقش حنا ی هندی (Mehandi)

نقش حنای هندی یک طراحی زیبا و متعلق به سنت کشور هند است. نقش حنا در کشور‌های پاکستان و عربستان نیز مرسوم است.با نقش حنا (Mehandi) بیشتر آشنا شوید. هنر Mehandi یا طرح حنا از سال های متمادی یکی از سنت های کهن در شبه قاره هند بوده است. در حال حاضر Mehandi در کشورهای غربی نیز بسیار محبوب است و بسیاری از دختران و بانوان از این طرح های زیبا به جای تاتو های قدیمی و ماندگار استفاده می کنند.

نقش حنا را با استفاده از قلم های باریک و حنا یا با استفاده از قیف حنا ترسیم میکنند. لازم به ذکر است که نقش حنا (Mehandi) در کشورهای پاکستان و عربستان نیز مرسوم است.

 mehandi3

 

طراحی‌های Mehandi در پاکستان با گذشت دوره‌های زمانی تبدیل به یک نماد از هنر، فرهنگ و مذهب پاکستان شده است. Mehndi پاکستان معمولا در دو نوع می‌باشد. یک نوع آن به این صورت است که در آن خطوط با استفاده از رنگ سیاه رسم می‌شوند که به آن Black Mehandi می‌گویند و انواع دیگر Mehndi نیز به سبک و سیاق مدل‌های هندی طراحی می‌شوند. در کل نقش حنا نقوش و شکل‌های پیچیده‌ای دارد و باید طراحی آن با دقت و ظرافت صورت گیرد.

طراحی Mehndi پاکستان ترکیبی از سبک‌های عربی و هندی است. پاکستانی‌ها بهترین طراحی‌های عربی و هندی را انتخاب می‌کنند و با ترکیب طرح هر دو یک سطح کاملا جدیدی از طراحی را پیاده‌سازی می‌کنند. نقش حنا بخش بسیار مهمی از مراسم عروسی در پاکستان است. آن‌ها عقیده دارند که انجام طراحی Mehndi بر روی دست، پا و یا حتی بدن عروس فرخنده و خوش یمن است. همچنین طراحی نقش حنا را در مراسم مذهبی مانند عید و دیگر مراسمات نیز در طرح‌های متفاوتی انجام می‌دهند و معمولا هر طرحی مناسب مراسم بخصوص خود می‌باشد. اما در کل انجام همه طراحی‌های Mehndi با یک روش یکسان صورت می‌گیرد.

 

mehandi5