روشن کردن پوست دست با ماسک های خانگی

نرمی و لطافت دست ها یکی از نشانه های زیبایی به شمار می آیند به همین دلیل مراقبت از دست ها بسیار اهمیت دارد و در صورت تیره شدن پوست، دست ظاهر خوبی نخواهد داشت. خوشبختانه راه هایی وجود دارد که بتوان این مشکل را حل کرد. شما می توانید به راحتی پوست خود را با کرم های خانگی یا شیمیایی روشن کنید و پوست شاداب و لطیفی داشته باشید.
پوست دست به دلیل عوامل محیطی زیادی چون قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی ها، دارو ها و در معرض مواد شوینده بودن، بیشتر از قسمت های دیگر پوست تیره می شود. پوست دست به دلیل این که اکثر مواقع بدون هیچ گونه محافظی در معرض پروتوهای مضر فرابنفش A و باعث تیره‌تر شدن پوست می شود.
علاوه بر تیرگی پوست دست به مرور زمان ممکن است لک هایی هم بر روی دست ظاهر شوند که ظاهری نا خوشایند داشته باشند. اکنون چند نمونه ماسک روشن کننده دست را معرفی می کنیم که به خوبی دستان خود را با آن لطیف و روشن کنید.

روشن کردن پوست دست

لایه برداری پوست:

یکی از بهترین روش ها برای کاهش تیرگی پوست، لایه برداری آن است. به این روش سلول های مرده ی پوست از سطح آن جدا می شوند و پوست سلول های تازه می سازد. چند نمونه از لایه بردارهای طبیعی عبارتند از:
پودر قهوه:

می توانید پودر قهوه را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید که به صورت یک کرم در می آید و آن را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس کمی روی دست مواد را ماساژ دهید و بهد با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید از روغن کرچک که خودش خاصیت سفید کنندگی دارد هم استفاده کنید.

IMG 0792
شکر:

می توانید یک لیمو ترش را از وسط نصف کنید و مقداری شکر روی آن بریزید بعد از 2 دقیقه آن را روی پوست دست بمالید. همچنین می توانید آب لیمو ترش را با کمی شکر مخلوط کنید و 10 دقیقه روی پوست دست قرار دهید و سپس دست ها را با اب ولرم بشویید.
مرکبات:

اسید سیتریک موجود در مرکبات مثل لیمو، آب پرتغال، سرکه سیب مانند یک لایه بردار عمل کرده و به روشن شدن پوست کمک می کند. از طرفی دیگر، ویتامین سی موجود در این میوه ها رنگ پوست را یکدست کرده و به رفع مشکل تیرگی پوست کمک می کند. برای استفاده از سرکه سیب می توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید و به پوست دست بزنید.

IMG 0788

ماسک های روشن کننده پوست:

ماسک زرد چوبه:
زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد به همین لیل به کاهش تولید ملانین در پوست کمک می کند و رنگ اصلی پوست را احیا می کند. همچنین در از بین بردن رادیکال های آزاد ،کاهش اثرات پیری، چین و چروک، درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما تاثیر بسزایی دارد.
یک قاشق پودر زردچوبه را با مقداری شیر ترکیب کنید به طوری که شکل خمیر بگیرد. این خمیر را روی پوست دست خود قرار دهید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویی.
همچنین می توانید به جای شیر از ماست ترش استفاده کرده و این مخلوط را تهیه کنید. ماست حاوی لاکتیک اسید است این ماده لایه ی فوقانی سلول های مرده ی پوست را از بین می برد و جلوی خشکی، پوسته پوسته شدن یا تیره شدن پوست را می گیرد. علاوه بر این، پروتئین ها و ویتامین های موجود در ماست پوست شما را نرم و درخشان نگه می دارند.
اگر بعد از استفاده از این ماسک احساس زردی در پوست خود کردید می توانید با یک پنبه آغشته به گلاب پوست خود را پاک کنید.
سعی کنید استفاده از این ماسک را سه بار در هفته انجام دهید. همچنین توجه کنید که پس از استفاده از زردچوبه و ماست بر روی پوست از مواجهه با نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

IMG 0787

ماسک آرد نخود چی:
آرد نخود در گدشته برای روشن کردن پوست استفاده می شده. این ماسک را می توانید با خیار، گلاب، یا حتی آب درست کنید.
ویتامین A موجود در خیار به بهبود رنگ پوست از طریق کنترل تولید ملانین پوست کمک می کند. و به دلیل خاصیت آب رسانی که دارد رطوبت پوست را تامین می کند. یک خیار را رنده کنید و با مقداری آرد نخود چی مخلوط کنید به طوری که یک ماده خمیری به دست بیاید. این مخلوط را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.
می توانید آرد نخود چی را با مقداری گلاب مخلوط کنید و سپس به آن مقداری خامه اضافه کنید که حالت لوسیون بگیرد.این ماسک را 20 دقیقه روی پوست دست قرار دهید. گلاب هم خاصیت روشن کنندگی دارد و به پوست طراوت می دهد.

ماسک حاوی نشاسته:
سیب زمینی: مواد غذایی نشاسته دار مثل سیب زمینی و برنج به روشن شدن پوست کمک می کند. سیب زمینی را می توانید برش دهید و برش ها را روی دست ها یتان بکشید.. همچنین می توانید سیب زمینی را رنده کنید و مقداری گلاب به آن اضافه کرده و مخلوط به دست آمده را 10 تا 20 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

روشن کردن پوست دست
برنج: یک قاشق غذاخوری آرد برنج را با مقداری آب مخلوط کنید به طوری که از آن خمیری به دست بیاید. خمیر را به پوست تان بمالید و بعد از 10 تا 20 دقیقه پوست تان را با آب بشویید.
می توانید از آب برنج هم استفاده کنید به این صورت که یک یا دو فنجان برنج را قبل از پخت با آب بشویید. مخلوط آب و برنج را از آبکش رد کنید و آب آن را نگهدارید. دست ها و پاهایتان را به مدت ۱۰ دقیقه درون آب برنج بگذارید و سپس پوست تان را با آب بشویید.
شیوه دیگر، ترکیب یک خیار کوچک با دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا است. دست ها و پاهای خود را با این ترکیب ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند. سپس، با استفاده از یک دستمال هوله ای ترکیب را پاک کرده و پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ماسک آلوئه ورا:
آلوئه ورا دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و از ا رو می تواند به احیای رنگ اصلی پوست شما کمک کند. همچنین دارای ویژگی های مرطوب کنندگی پوست است که به درخشش طبیعی دست ها کمک می کند.
یک خیار را رنده کنید و دو قاشق غذاخوری از ژل آلوورا را به آن اضافه کنید و به قدری هم بزنید تا مخلوط خمیر شکلی به دست آید. این کرم را دوبار در روز استفاده کنید. بعد از 10 دقیقه مخلوط رو با آب سرد شستشو بدین.

روشن کردن پوست دست
در روش بعدی دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با چند قطره روغن بادام مخلوط کنید وروی پوست دست قرار داده و به آرامی ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده و سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.
توجه: پس از استفاده از آلوئه ورا روی پوست خود در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

ماسک گوجه فرنگی:
گوجه فرنگی ترکیباتی دارد که می توانند به روشن‌تر کردن رنگ پوست دست ها و پاها کمک کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان است از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند و از تیره شدن پوست در مقابل نور خورشید جلوگیری می کند.
می توانید تکه کوچکی از گوجه فرنگی را به مدت دو تا سه دقیقه به صورت مستقیم روی پوستی که تیره شده بمالید و اجازه دهید که آب گوجه فرنگی روی پوست شما خشک شود و سپس پوست را با آب شست و شو دهید. می توانید این کار را هر روز انجام دهید.

روش دیگر این که یک گوجه فرنگی را له کرده و با دو قاشق چایخوری زرد چوبه، یک قاشق غذا خوری ماست و مقداری آب لیمو مخلوط کرده و خمیر حاصل را 10 تا 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب پوست خود را شست و شو دهید. این ماسک یک ماسک موثر است که بعد از دو هفته به خوبی اثر آن را می بینید.

روشن کردن پوست دست

ماسک گلیسیرین و آبلیمو:
این ماسک هم پوست های مرده و کدر را از بین می برد و هم خاصیت آبرسانی دارد و پوست را درخشان می کند. برای نرم و سفید کردن دست هم می توانید از گلیسیرین استفاده کنید، به این طریق که مقداری عسل و آب لیموی ترش را با گلیسیرین مخلوط کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی دست ها قرار دهید و بعد آن را یشووید. حتی می توانید از گلیسیرین و آبلیمو به عنوان یک کرم مرطوب کننده در کل روز استفاده کنید.

جوش شیرین:
یکی از ماسک هایی که شخصا به آن علاقه دارم و سریع نتیجه می دهد ماسک جوش شیرین است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب لیمو و یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بر روی پوست دست قرار دهید و پوست را با آن ماساژ دهید و بعد از 10 تا 15 دقیقه دستان خود را بشویید. پس از استفاده از این ترکیب حتما از یک ماده مرطوب کننده مانند وازلین، روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید که پوست خشک نشود.

روشن کردن پوست دست

می توانید ماسک های دیگری که با جوش شیرین است را در مطلب سفید شدن دست و پا با جوش شیرین ببینید
این ماسک ها را می توانید برای پاها یا قسمت های تیره بدن مثل آرنج و زانو هم استفاده کرد.