0سبد خرید

پوست چرب

شستشوی پوست چرب

اصلی ترین اقدام برای مراقبت از پوست، عمل شستشوی صورت است. شستشوی صورت اگر پوست مبتلا به آکنه دارید، ساده نیست. در شرایطی شستن صورت می تواند باعث بروز آکنه بیشتری شود. گام اول این است که یک پاک کننده مناسب برای پوست مبتلا به آکنه انتخاب کنید. پاک کننده مناسب آکنه ملایمی را انتخاب کنید. بهترین محصولات مراقبت از پوست لزوما محصولات با مواد قوی تر نیستند. در واقع مواد تشکیل دهنده قوی می توانند پوست را بیش از حد خشک کرده و باعث تحریک شدن و قرمزی و حتی منجر به افزایش آکنه شوند.

به منظور اطمینان از اینکه پاک کننده آکنه صورت به بهترین شکل خود عمل می کند، قبل از اینکه صورت خود را بشویید، آرایش خود را با استفاده از پاک کننده های آرایش پاک کنید. به این ترتیب، پاک کننده آکنه صورت می تواند به بهترین شکل در سطح باقی مانده و عمل کند.

همانطور که استفاده از پاک کننده آکنه پوست با ترکیبات خشن باعث تحریک پوست شده و منجر به بروز بیشتر آکنه می شود، تمیز کردن پوست با اسکراب می تواند نتیجه مشابهی به همراه داشته باشد. به سادگی با آب، صورت خود را بشویید تا رطوبت آن حفظ شود و سپس با پاک کننده پوست، آن را به آرامی ماساژ دهید. به جای استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن پوست خود، به سادگی برای تمیز کردن پوست خود از اسپلش استفاده کنید. این باعث می شود مقدار مالش و زبری روی پوست شما کاهش یابد و احتمال سوزش و جوش زدن کمتر شود.

اگر پوست چرب یا آکنه دارید، ممکن است به اشتباه فکر کنید که شستن روزانه چربی های صورت برای تمیز شدن آن، شیوه مناسبی است. اما متاسفانه این کار، بیشتر از قبل باعث تولید چربی بر روی پوست شما می شود. هنگامی که صورت خود را بیش از حد شستشو می دهید و چربی سطحی را از بین می برید، پوست شما چربی بیشتری تولید می کند. شیوه سالم شستن صورت خود یک بار در شب و یک بار در صبح است. اگر احساس می کنید که نیاز دارید تا چربی پوستنان را در اواسط روز بشویید، بهتر از پارچه ی بلاتینگ استفاده کنید.

شستشوی صورت یکی از مهمترین مراحل برای داشتن پوست سالم و بدون آکنه است به شرطی که به صورت صحیح و اصولی انجام شود. مراقب باشید که با شستن صورت خود به منظور داشتن پوست زیبا و سالم، آسیب بیشتری به بار نیاورید.

 

 

 چرب 5

نکات لازم در شستشوی پوست چرب

بیش از دو بار در روز پوست صورت خود را نشویید، مگر اینکه عرق کرده باشید.
به هنگام شتستشوی پوست چرب بعد از عرق کردن، تنها از آب ولرم بدون شوینده استفاده کنید.
جهت شستن صورت بدون تحریک پوست تنها از نوک انگشتان بدون استفاده از لیف یا دستمال استفاده کنید.
تنها از حوله ی خود جهت خشک نمودن صورت استفاده کنید و هر هفته حوله را بشوئید.
حوله خود را در مکان های مرطوبی مانند حمام و توالت نگاه داری نکنید.
جهت خشک کردن صورت از حوله ی نرم بدون کشیدن آن بر پوست و با فشار دادن حوله بر روی پوست استفاده کنید، زیرا با این کار از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری می کنید.

 

نکاتی برای شستشوی پوست چرب و جوشدار

اگر پوست صورت شما چرب می شود و دارای جوش های زیادی است بهتر است این مطلب را در ادامه بخوانید. در اینجا پنج گام برای شستشوی پوست چرب و جوشدار را به شما معرفی می کنیم.

گام اول: با پوستتان ملایم باشید

برای مبتدی‌ها دانستن این نکته اهمیت دارد که تمیز نگه داشتن صورتتان باید بدون تغییر در ترکیب شیمیایی آن باشد. لیدیا واتی، رئیس یک موسسه‌ی زیبایی در این باره توضیح می‌دهد:

از مساعد کردن شرایط برای رشد و نمو باکتری‌ها اجتناب کنید. برای این کار، روزانه صورت خود را با یک شوینده و پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید. از محصولاتی که مخصوص پوست‌های حساس‌اند استفاده کنید. از شوینده‌های الکلی پرهیز کنید، زیرا این شوینده‌ها پوست را خشک می‌کنند و رطوبت طبیعی آن را از بین می‌برند.

گام دوم: صورتتان را لیف نزنید

ممکن است برای خلاص شدن از شر جوش‌ها و باکتری‌ها وسوسه شوید که صورتتان را لیف بکشید. اما این کار را نکنید. شستشوی شدید و سایشی صورت، باعث تحریک پوست و بدتر شدن جوش‌ها می‌شود. علت بوجود آمدن آکنه، پایین بودن بهداشت فردی نیست. صورتتان را لیف نزنید. سعی کنید پوستتان را هیدراته و مرطوب نگه دارید و لایه‌های محافظ صورت را از بین نبرید. لیف زدن پوست، باعث تحریک و التهاب بیشتر آن می‌شود.

گام سوم: به دنبال اسید سالیسیلیک باشید

می‌خواهید برای پوست چرب و جوشدار خود یک شوینده‌ی عالی بخرید؟ برچسب روی محصولات را برای پیدا کردن محصول مناسب پوستتان به دقت بخوانید. به گواهی دکتر دبرا جالیمان، متخصص پوست، اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک، بهترین ترکیباتی هستند که می‌توان در این شوینده‌ها و شیرپاک کن‌ها به کار برد.

دکتر جالیمان هم چنین ژل بنزویل پراکسید یا رتینول را برای استفاده عصرگاهی توصیه می‌کند. لیدیا واتی نیز می‌گوید سالیسیلیک اسید و بنزویل پراکسید، به پاکسازی پوست از سلول های مرده و از بین بردن باکتری ها کمک می کند. «اگر این ترکیبات پوستتان را زبر و خشک می‌کند به سراغ یک محصول ملایم‌تر مثل روغن درخت چای بروید.»

یکی دیگر از فواید سالیسیلیک اسید این است که دارای میل ترکیبی با چربی هاست. یعنی به داخل چربی‌ها نفوذ می‌کند. به گفته‌ی لاری نرونها، کارشناس زیبایی، می‌تواند به منافذ مسدود پوست نفوذ کرده و جوش های سرسیاه را از بین ببرد.

نومان، متخصص مراقبت‌های پوستی نیز توصیه می‌کند از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ویتامین A یا گلیکولیک اسید باشد: «این محصولات، برای بستن منافذ باز پوست بسیار موثر هستند. همچنین در کاهش باکتری‌ها و چربی پوست که مهمترین علت پیدایش آکنه هستند نقش به سزایی دارند.»

گام چهارم: پاکسازی

علاوه بر استفاده از شوینده‌ی مناسب برای پوست‌های مستعد آکنه، دکتر جالیمان به استفاده از یک سیستم پاکسازی توصیه می‌کند که ابزاری کلیدی برای لایه برداری صورت است. بر اساس گفته های نومان، سیستم پاکسازی میزان چربی پوست را کاهش می‌دهد، منافذ پوست را باز کرده و نواقص پوستی را ازبین می برد. با این روش افراد می‌توانند میزان جذب داروهای ضد آکنه‌ی خود را به حداکثر برسانند، PH پوستشان را نرمال نگاه دارند و پوست ملتهب و مستعد آکنه‌ی خود را بهسازی کنند.

گام پنجم: پوستتان را لطیف نگه دارید

واتی توصیه می‌کند پس از شستشوی پوستتان از یک مرطوب کننده‌ی فاقد چربی استفاده کنید. از مرطوب کننده های چرب خودداری کنید. هدف این است که رطوبت پوستتان را حفظ کنید بی آنکه به میزان چربی آن بیفزایید.

 

 

پوست چرب 3

پاک کردن آرایش صورت پوست چرب

آرایش موجود بر روی پوست مخصوصا اطراف چشم ها را باید ابتدا با پاک کننده های مخصوص پاک کنید و سپس صورت را شست و شو دهید.
به هنگام پاک کردن آرایش از روی صورت مواد پاکننده آرایش را به کمک گلوله های پنبه ای یا پدهای مخصوص به آرامی بدون کشیدن بر روی پوست پاک کنید.
تنها زمانی از دستمال مرطوب استفاده کنید که به مواد پاک کننده آرایش دسترسی ندارید زیرا جهت استفاده از دستمال مرطوب باید آن را بر روی پوست کشید که موجب قرمزی و چروک پوست خواهد شد.
جهت زدودن چربی از روی پوست تنها دو بار در روز پوست را شست و شوی دهید، در غیر این صورت با شست وشوی زیاد پوست تحریک و خشک خواهد شد.
شستن پوست باید دوبار انجام شود، یک بار صبح انجام شود تا باکتری های شبانه را از پوست پاک گردد و یک بار نیز در شب تا آلودگی، گرد و خاک و آرایش روزانه را به طور موثری از روی پوست زدوده شود.
جهت پاکسازی پوست چرب از پاک کننده های مخصوص پوست چرب که به طور ملایم و موثر پوست را تمیز می کنند، استفاده کنید.
پاک کننده هایی را انتخاب کنید که حاوی الکل و روغن نباشند.
جهت لایه برداری پوست های چرب از لیف نرم به آرامی استفاده کنید.
جهت شستشوی پوست چرب از آب ولرم استفاده شود.

 

 

 پوست چرب2

شوینده های پوست چرب

شوینده های مخصوص پوست چرب انواع متفاوتی دارند که از بین آنها می توان به فوم ها و ژل ها وتونرهای شستشو اشاره کرد. اما این شوینده ها چه تفاوتی باهم دارند؟

فوم

فوم ها مناسب جهت شستشوی روزانه پوست های مختلط هستند و ایده آل برای افرادی که خواستار یک شستشوی سریع هستند زیرا فوم ها خیلی زود کف می کنند، خیلی سریع روی سطح پوست پخش می شوند و به راحتی نیز آبکشی می شوند.

ژل شستشو

ژل های شستشو برای افراد با پوست چرب و افرادی که از انواع آکنه رنج می برند مناسب تر است. این افراد با استفاده از ژل های شستشو، علاوه بر شستن پوست خود و رفع آلودگی ها و چربی های اضافی آن، می توانند از خواص کمک درمانی این محصول نیز جهت بهبود جوش های خود بهره مند شوند زیرا ژل ها به دلیل ماهیت غلیظ ترشان نسبت به فوم ها، تماس بیشتری با سطح پوست دارند و فرصت بیشتری دارند تا مواد مفید و ضدجوش خود را به درون پوست نفوذ دهند. ضمنا ماساژی که باید بر صورت اعمال کرد تا ژل تولید کف کند نیز عامل دیگری است که منجر به بهبود تزریق مواد مؤثره ی ژل ها به پوست می شود.

تونر

تونرها اساسا طوری طراحی شده اند که آلودگی ها یا چربی های اضافی که بعد از شستشوی صورت در عمق پوست باقی مانده اند را بزدایند و منافذ پوست را پاک نمایند. اما امروزه به واسطه ی مواد مؤثره ای که در داخل تونر ها به کار می برند، استفاده های دیگری نیز برای انواع مختلف پوست پیدا کرده اند. به عنوان مثال برخی تونر ها حاوی مواد آنتی باکتریال و ضد آکنه هستند تا به درمان جوش ها کمک کنند. تونر های مناسب پوست های چرب و مستعد آکنه اکثرا حاوی موادی هستند که ترشح چربی پوست را متعادل می کنند. مطمئنا این نوع تونر برای پوست های خشک مناسب نیست. در تونر های مخصوص پوست خشک مواد مؤثره ای استفاده شده تا مشکلات خاص پوست خشک نظیر کم آبی، حساسیت و التهاب را بهبود دهد. باید به خاطر داشته باشیم که به دلیل پاکسازی چربی پوست بعد از استفاده از شوینده ها و تونر ها پوست ما در برابر آفتاب بی دفاع است و باید حتما در محیط بیرون از خانه از ضدآفتاب ها استفاده نماییم.

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه