0سبد خرید
بهترین ضد آفتاب مناسب برای پوست شما چیست؟

شايد بارها با اين سوال مواجه شده باشيد كه چه نوع ضد آفتابى براى پوست شما مى تواند مفيد باشد و به پوستتان آسيب نزند. انتخاب يك ضد آفتاب مناسب به دليل تنوع زياد محصولات، كار دشوارى است. از طرفى برخى از ضد آفتاب ها به دليل وجود مواد مضر ممكن است باعث آسيب به پوست شوند. به همين دليل يا بايد با يك پزشك مشورت كرد تا يك ضد آفتاب مناسب پوست معرفى كند يا با خواندن نوشته هاى روى جعبه و اعتماد به آن بر مبناى نوشته ها، ضد آفتاب مناسب را انتخاب كرد.
ما برای شما فاکتورهای مهمی که باید برای انتخاب ضد آفتاب به آن ها توجه کنید را معرفی می کنیم همچنین مشخصه ضد آفتاب مناسب برای انواع پوست ها را بیان می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری مناسب با پوست خود داشته باشید.

حفاظت در برابر اشعه UVB

اشعه فرابنفش خوشيد که باعث آسیب به پوست می شود، شامل دو قسمت A و B مى باشد كه هر دو براى پوست مضر هستند. اشعه UVB خورشيد روى لايه رويى پوست كه اپيدرم نام دارد، تاثير مى گذارد و باعث آفتاب سوختگى مى شود. آشکارترین اثر در تماس با اشعه فرابنفش خورشید، قرمزی و آفتاب سوختگی پوست است که در عرض 3 الی 4 ساعت پس از تماس با نور خورشید ایجاد شده و در طی 12 الی 24 ساعت به بالاترین شدت خود می رسد.

IMG 0532


فاکتور حفاظتی SPF
برای محافظت از پوست در مقابل اشعه UVB باید به SPF نوشته شده روی ضد آفتاب ها توجه کرد. SPF(sun protection factor) بیانگرتوان ضد آفتاب در برابر نور آفتاب مى باشد و ميزان محافظت پوست در برابر اشعه هاى UVB خورشيد را نشان مى دهد. كرم هاى با SPF15 حدود ٩٣ درصد از اشعه هاى مضر خورشيد را دفع مى كند، SPF30 تا ٩٧ درصد و SPF50 تا ٩٨ درصد از پوست محافظت مى كند. تاثیر SPF به گونه ای است که مثلا اگر از یک ضدآفتاب باSPF30 استفاده کنید می توانید بدون این که بسوزید ۳۰ برابر بیشتر در آفتاب قرار بگیرید. اما چون شدت آفتاب متفاوت است و برخی از پوست ها حساس تر هستند باید هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کرد.
همچنین باید توجه داشت که هیچ ضدآفتابی نمی تواند ۱۰۰ درصد اثر اشعه UVB را از بین ببرد و ضدآفتاب های با SPF بسیار بالا هم خیلی بیشتر از یک ضدآفتاب با SPF30 هم نمی تواند اثر بیشتری داشته باشد. به همین دلیل یک ضدآفتاب با SPF30 می تواند نیاز پوست ما را در مقابل خورشید بر آورده کند. به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا SPF بالاتر از ۵۰ را فاقد هر گونه ارزش بیشتری دانسته.

IMG 0529

حفاظت در برابر اشعه UVA:

یکی دیگر از اشعه های مضر خورشید، اشعه UVA است كه در پوست به صورت عميق تر نفوذ مى كند و باعث آسيب هاى جدى ترى در پوست مى شود. همين اشعه است كه باعث به وجود آمدن چين و چروك شده و باعث تخریب DNA موجود در هسته سلولهای پوستی شده و به پوست آسیب می رساند. این اشعه به بافت کلاژن و الاستین پوست نیز آسیب زده و موجب پیری و چروک پوست می شود. طبق آمار سازمان Environmental Protection Agency تقریباً 90 درصد تغییرات پوست که با افزایش سن زیاد می شوند، در اثر قرارگرفتن در معرض اشعه مضر UVA در سرتاسر زندگی ایجاد می شود.


فاکتور حفاظتی PPD:
برای محاقظت در برابر اشعه UVA فاکتوری مثل SPF وجود ندارد که در همه جای دنیا معیار نسبتاَ واحدی داشته باشد و برای اندازه گیری آن از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از روش های سنجش که در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد، معیار PPD است که مخفف Persistent Pigment Darkening می باشد که شباهت زیادی با SPF دارد با این تفاوت که مربوط به محافظت پوست در برابر اشعه UVA می باشد و به جای این که مربوط به علائم سرخی روی پوست باشد، مربوط به سنجش تیرگی رنگ دانه های پوست که باعث لک و کک مک روی پوست می شوند، می باشد.
ضد آفتابی که دارای PPD10 است، یعنی 10 برابر بیشتر از پوست در برابر ایجاد تیرگی های رنگدانه ای نسبت به پوستی که ضد آفتاب ندارد، محافظت می کند.


فاکتور حفاظتی PA
PA مخفف Protection Grade of UVA می باشد و نماد محافظت در برابر اشعه UVA می باشد. در ژاپن و کره جنوبی از این روش برای سنجش انرژی UVA استفاده می شود. دسته بندی روش PA نسبت به روش PPD ساده تر است و محدوده PA+ تا PA++++ را در بر می گیرد.
PA+ حد اقل میزان محافظت از پوست رانشان می دهد و مقدار PPD بین 2 تا 4 را پوشش می دهد. PA++ نشان از مقدار متوسط محافظت است و بیانگر PPD به اندازه 4 تا 8 است PA+++ بیانگر PPD به اندازه 8 تا 16 است و نهایتا PA++++ که بیشترین مقدار محافظت ا پوست را نشان می دهد، مخصوص ضدآفتاب هایی با PPD بیشتر از 16 هستند .البته هنوز اکثر کشور ها حداکثر محافظت را با PA+++ بیان می کنند.

IMG 0523


طیف گسترده Broad Spectrum
اگر روى بسته بندى يا بدنه ضد آفتاب ها را هنگام خريد مشاهده كرده باشيد، روى برخى از آنها عبارت broad spectrum نوشته شده كه به معناى طيف وسيع مى باشد و اين ضد آفتاب ها پوست را در مقابل هر دو اشعه UVA و UVB محافظت مى كند. این عبارت بیشتر بر روی ضد آفتاب های کشور آمریکا و کانادا نوشته شده مسئله این جاست که نمی تواند نشان دهد که تا چه حد خاصیت حفاظت کنندگی دارد. به همین دلیل انتقادات بسیاری به FDA مطرح شده تا این روش اندازه گیری را سخت گیرانه تر کند تا معیار دقیق تری از آن نشان دهد.

محتویات ضد آفتاب ها:

برای محافظت از پوست در مقابل اشعه UVA باید به محتویات موجود درضد آفتاب ها که روی جعبه آن نوشته شده توجه کرد. نمی توان گفنت که معیار دقیقی برای اندازه گیری و مقایسه میزان خوب بودن یک ضدآفتاب برای محافظت در برابر اشعه UVA وجود دارد ولی موادی هستند که دارای این ویژگی هستند. اکامسول ECAMSULE ، آووبنزون AVOBENZONE ، اکسی بنزون OXYBENZONE، دی اکسید تیتانیومTITANIUM DIOXIDE ، سولیسوبنزن SULISOBENZONE و اکسید زینک ZINC OXIDE هر کدام خاصیت حفاظت کنندگی در برابراشعه UVA را دارند.

اکامسول (Ecamsul): این ماده که خاصیت حفاظت کنندگی در مقابل اشعه UVA را دارد، یک ترکیب تازه تایید شده است و قیمت نسبتا بالایی دارد به همین دلیل ضد آفتاب هایی که حاوی این ماده هستند نسبت به دیگر ضد آفتاب ها قیمت بالاتری دارند.
اکسی بنزون: این ماده هم در مقابل اشعه UVA خاصیت حفاظت کنندگی دارد ولی معایبی هم دارد که باعث آسیب به پوست می شود.
دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی: این مواد اجزاء اصلی ضد آفتاب های مکانیکی هستند که به پوست آسیب نمی رسانند و با انعکاس نور خورشید اثر UVA را خنثی می کنند. دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی، بر روی پوست بسیار سفید هستند و ظاهری بی‌روح و رنگ‌پریده به فرد می‌دهند. اما در ترکیب با مواد دیگر واستفاده از تکنیک‌های جدید به کار برده شده در ساخت ضد آفتاب ها، از بروز این مشکل جلوگیری شده است.

مقاوم در برابر آب و عرق کردن:

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به ضدآفتابی که پس از 40 دقیقه قرارگیری در آب میزان SPF خود را حفظ کند، مقاوم در برابر آب می گوید و اگر خیلی مقاوم در برابر آب یا Very Water Resistant روی آن نوشته شده باشد، یعنی پس از 80 دقیقه قرارگیری در آب ، سطح SPF آن ثابت است. اگر دائم درمعرض آب یا شرایط آب و هوایی گرم هستید یا درگیر فعالیت های شدید هستید، این ضد افتاب ها گزینه مناسبی هستند. FDA بیان کرده که ضد آفتاب WATER PROOF وجود ندارد و اگر روی ضد آفتابی نوشته شده باشد ضد آب، ارزشی ندارد. به همین دلیل باید در فواصل زمانی خاص ضد افتاب ها را تجدید کرد.

ضد آفتاب برای کودکان:

کودکان پوست های حساس و لطیفی دارند که در صورت استفاده از ضد آفتاب بزرگسالان سریع تحریک شده و همچنین چون جذب پوست می شوند باعث ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی می شود به همین دلیل برای نوزادان زیر 6 ماه از ضدآفتاب استفاده نکنید و فقط آنها را در معرض نور خورشید قرار ندهید. توجه کنید که در ضد آفتابی که برای کودکان تهیه می کنید از موادی چون پارام، آمینوبنزوئیک اسید، بنزوفنون‌ها مانند دیوکسی‌بنزون، اکسی‌بنزون یا سولیزوبنزون و PABA استفاده نشده باشد بلکه از موادی چون دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی که خاصیت ضد آلرژی دارد استفاده شده باشد.

images3

ضد آفتاب برای پوست های خشک:

پوست خشک به علت عدم توانایی حفظ رطوبت، دارای سطح پایینی از چربی است که باعث حساس شدن آن می شود. این افراد پس از حمام یا شستشو احساس ناراحتی و سفتی در پوست خود می کنند به همین دلیل باید از یک کرم یا مرطوب کننده استفاده کنند. ضد آفتاب با SPF بالاتر باعث می شود پوست شما مرطوب تر شود.

ضد آفتاب برای پوست های چرب:

مشکل افراد با پوست چرب این است که چهره آن ها ضخیم، چرب، براق و درشت به نظر می رسد و دارای منافذ بزرگ و آکنه به خصوص در بینی، گونه ها و پیشانی است. برای پوست های چرب، ضد آفتاب های مقاوم در برابر تعریق می تواند بهترین باشد. این فرمول روی پوست اثر خشکی ایجاد می کند و کاری می کند، پوست گریس مانند به نظر نرسد، علاوه بر این التهاب های به وجود آمده را آرام می کند.

ضدآفتاب برای پوست های حساس و دارای آلرژی:

بهتر است افراد با پوست های حساس، از کرم‌های ضدآفتاب مناسب کودکان استفاده کنند. این افراد هم باید دقت کنند که موادی چون پارام، آمینوبنزوئیک اسید، بنزوفنون‌ها مانند دیوکسی‌بنزون، اکسی‌بنزون یا سولیزوبنزون و PABA در ضد آفتابشان به کار نرفته باشد. همچنین اگر پوست شما درمعرض تحریکات پوستی یا دچار آلرژی هاست، از مصرف کرم‌های ضدآفتاب الکل‌دار، حاوی اسانس، مواد معطر یا نگهدارنده‌ها اجتناب کنید. بهترین گزینه برای این افراد ضد آفتاب های مکانیکی که حاوی دی اکسید تیتانیوم، زینک اکساید و اکسید روی هستند، می باشد.

 ضد آفتاب

ضدآفتاب برای پوست های جوش دار:

بیماران مبتلا به آکنه باید از کرم های ضد آفتاب چرب اجتناب کنند، چون ممکن است پوست آن ها دچار تشدید التهاب شود؛ کرم های ضد آفتاب فیزیکی، همچنین داروهایی که ضد التهاب ساخته می شوند، کمترین احتمال ابتلا به واکنش های پوستی را دارند. افراد مبتلا به آکنه معمولا محصولات حاوی الکل استفاده می کنند که خشک تر بوده و احتمال کمتری برای حساسیت در برابر آکنه ایجاد می کند.
از آنجایی که برخی از داروهای ضد آکنه حساسیت به خورشید را افزایش می دهند، مصرف کنندگان آن ها بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و آسیب های پوستی قرار دارند و بهتر است هنگام استفاده از دارو، در معرض نور خورشید قرار نگیرند و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند.

 

 

 

.

نوشتن دیدگاه