0سبد خرید
علل بوجود آمدن ترک های پوستی

در کمال تعجب، علائم کشیدگی و ترک پوست هم در مردان و هم زنان کاملا شایع است. اگر در حال گذار از نوجوانی به بلوغ هستید یا در حال مادر شدن، به هر حال این علائم کشیدگی پوست، برایتان بسیار ناخوشایند خواهد بود. اما اساسا چرا این کشیدگی‌ها و ترک‌های پوستی رخ می‌دهد؟ گرچه پوست ماهیتا خاصیت ارتجاعی دارد، اما در طی رشد سریع یا کشش شدید، بافت‌های ارتجاعی واقع در زیر پوست از هم پاره شده و در نتیجه آن خطوط نازک بنفش با عنوان علائم ترک پوستی نمایان می‌شوند.
آیا فقط زنان باردار دارای ترک‌های پوستی می‌شوند؟

البته که نه! گرچه زنان باردار بیش از دیگران مستعد ترک پوست می‌باشند، اما همه می‌توانند آن را تجربه کنند. به عنوان مثال نوجوانان به دلیل رشد سریع اندام‌هایشان و رسیدن به سن بلوغ، بسیار مستعد بروز علایم ترک پوست می‌باشند. بعلاوه، آن دسته از افرادی که در کوتاه مدت به صورت مفرط چاق یا لاغر می‌شوند، به طور حتم این خطوط بنفش نازک روی بدنشان ظاهر می‌شود.
به طور کلی، در زیر مهمترین دلایل رایج علائم کشش و ترک پوست را برایتان ذکر می‌کنیم:

بارداری
کاهش یا افزایش مفرط وزن در کوتاه مدت
رشد سریع (عموما در اندام نوجوانان)
اختلالات ژنتیکی (مانند سندرم اهلرز- دانلوس یا مارفان)
استفاده از مواد نیروزا (برای مدت طولانی)
استفاده مستمر از هورمون استروئید
حجیم شدن افراطی عضلات (عموما در ساق‌ها و بازوها)

ظاهرا عوامل زیادی به بروز ترک پوست مرتبط می‌باشد، اما آنها در کدام یک از نقاط بدن دیده می‌شوند؟
۵ نقطه که این علائم شایع‌تر هستند عبارتند از:

ران‌ها
باسن
بازوها (عموما در اطراف زیر بغل)
سینه‌ها
شکم

گرچه در ابتدا علائم ترک پوست، بنفش رنگ هستند اما به مرور زمان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده تا جایی که رنگ بنفش کاملا محو می‌گردد. اما متاسفانه، در بافت آن هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. به یاد داشته باشید که این علائم هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت شما محسوب نمی‌شوند و در ضمن به درمان خاصی نیز نیاز ندارند.

 

نوشتن دیدگاه