0سبد خرید
درمان خط خنده در طب سنتی

شايد اتفاق افتاده باشد که هنگام نگاه کردن در آينه، خط لبخند برايتان آزار دهنده باشد. احتمالاً اولين فکرى که به ذهنتان مى رسد، بوتاکس يا کرم هاى گران قيمت است، ولى مى توان با کمترين هزينه و آسيب با کمک مواد طبيعى که در طب سنتى آموزش داده شده مشکل را برطرف کرد تا خنده برايتان دلپذيرتر شود و چهره شاداب ترى داشته باشيد.

خط خنده خطى است که از گوشه بينى شروع شده و تا گوشه کناری لب ادامه دارد. اين خط حتى در سنين پايين هم در بعضى افراد وجود دارد ولى با افزايش سن اين خطوط عميق تر و بيشتر مى شود. دلايل متعددى وجود دارد که عامل ايجاد اين خطوط هستند از جمله:

* ژنتیک

* عادت هاى نادرست

* سيگار کشیدن

* استرس

* از دست دادن کلاژن پوست

* وضعيت نادرست خوابيدن

* دهيدراته شدن پوست: ممکن است به دلايل مختلفی از جمله آرایش مداوم و لوازم آرایش نامرغوب، رژیم غذایی، استفاده از محصولات مراقبتی نادرست، آب و هوا و... پوست شما با کمبود آب مواجه شود. با مصرف ٨ تا ١٠ ليوان آب در طول روز مانع از دهيدراته شدن پوست خود شويد.

* آسيب ناشى از نور خورشيد: در صورت استفاده از ضد آفتاب مناسب و مراقبت لازم مى توان از آن جلوگيرى کرد.

* تغذيه نادرست: قند و شکر تصقيه شده کلاژن پوست را از بين مى برد و پوست را شل مى کند. مى توان به جاى شکر از عسل استفاده کرد. خوردن ميوه هايى مثل پرتقال، نارنگى، کیوی، پاپايا، توت فرنگى و در کلميوه هايى که حاوى ويتامين c هستند، همچنين پروتئین و مغزيجات مثل بادام، گردو و … به ساخت کلاژن کمک مى کند.

عوامل موثر براى از بين بردن خط خنده:

براى از بين بردن خط خنده راه هاى متفاوتى وجود دارد مثل بوتاکس، تزريق ژل، ليفت با نخ و … که توسط متخصص انجام مى شود؛ ولى مى توان با انواع ماسک ها و رعايت اصول زندگى سالم، خط خنده را از بين برد و از زياد شدن آن جلوگيرى کرد.

طب سنتى با استفاده از ترکيب مواد طبيعى و گياهان دارويى به درمان و پيشگيرى از ايجاد خط خنده مى پردازد. چند روش مورد استفاده در طب سنتى به شرح زير است:

استفاده از حمام هاى گياهى:

عصاره گل قرمز، عصاره اسطوخودوس، عصاره ليمو، روغن آووکادو و … با تاثير بر اعصاب و آبرسانى به سلول هاى پوست، باعث ترميم بافت هاى خشک و سلول هاى آسيب ديده مى شود.

درمان خط خنده در طب سنتی

بخور درمانى:

در هفته ٢ تا ٣ بار از بخار آب براى آب رسانى به سطح پوست استفاده کنيد. اين کار باعث افزايش ميزان رطوبت، درمان چروک هاى سطحى، ايجاد لطافت پوست و پاکسازى آلودگى ها و سلول هاى مرده مى شود

روغن درمانى:

روغن درمانى بهترين روش براى درمان و پيش گيرى از ايجاد خط اخم و خنده است.

مى توان از روغن نارگيل، روغن ماهى که داراى اسيدهاى چرب و امگا ٣ است، روغن زيتون، روغن آووکادو که داراى ويتامين E است، روغن آرگان و روغن خراطين که حاوى کلاژن، الانتين و امگا ٣ است استفاده کرد. همچنين روغن دانه کدو تنبل که حاوى اسيدهاى چرب است باعث مرطوب ماندن پوست مى شود. روغن مورد نظر را روى صورت، عضلات اطراف چشم و دهان و پيشانى ماساژ دهيد. بهترين زمان براى ماساژ پوست با روغن، بعد از حمام و قبل از خواب است.

ماساژ صورت با قاشق:

يکى از ماساژ ها که در کشورهاى آسياسى مثل چين و ژاپن رواج دارد ماساژ صورت با قاشق است. صورت را قبل از ماساژ با آب بشوييد، سپس روغن مورد نظر را به پوست بزنيد، قاشق ها را در آب گرم قرار دهيد که کمى گرم شود سپس همان طور که در شکل مى بينيد، دهان را باز کنید و لب ها را به سمت جلو بکشید. قاشق های گرم را مانند تصویر، زیر بینی قرار دهید و با حرکات دایره ای به سمت گوشه های دهان حرکت دهید. دوباره با حرکات دایره اى به زیر بینی برگردانید. ۵ الی ۷ مرتبه این کار را تکرار کنید.

درمان خط خنده در طب سنتی

اسکراب کيوى:

کيوى که حاوى ويتامين C و آنتى اکسيدان است، علاوه بر لايه بردارى پوست، باعث تغذيه پوست نيز مى شود.

براى تهيه اين اسکراب، کيوى، شکر و روغن زيتون را باهم مخلوط کرده و ميکس کنيد و بر روى پوست قرار دهيد. بعد از ٢٠ دقيقه با آب ولرم بشوييد و سپس مرطوب کننده بزنيد. اين اسکراب را مى توان هفته اى يک يا دو بار انجام دهيد. فقط بايد قبل از انجام اسکراب مطمئن شويد که پوست شما به کيوى حساسيت نداشته باشد.

ورزش صورت:

ورزش صورت باعث ترشح اندروفين مى شود که براى سلامت پوست مفيد است.

* تمرين ١: دندان ها را جفت کنيد و يک لبخند بزرگ به مدت ١٠ ثانيه بزنيد و سپس آزاد کنيد. اين حرکت را ١٠ تا ٢٠ بار هر روز انجام دهيد.

* تمرين ٢: با لبان خود يک O بزرگ ايجاد کنيد و سپس با انگشتان، گونه هايتان را به عقب و بالا بکشيد. اين کار را ١٠ ثانيه انجام دهيد و هرروز ١٠ تا ٢٥ بار تکرار کنيد.

استفاده از ماسک هاى طبيعى:

جند نمونه از بهترين ماسک هايى که تاثير زيادى براى درمان خط خنده دارند را معرفى مى کنيم.

ماسک پوست موز:

* پوست موز منبع غنى آنتى اکسيدان است و راديکال هاى آزاد که باعث پيرى زود رس و لک و چروک مى شود را ازبين مى برد و مانع تجزيه کلاژن مى شود.

* آب ليموى تازه به علت دارا بودن ويتامين C و اسيد موجود در آن که باعث سفت شدن پوست و جلوگيرى از چروک و افتادگى پوست مى شود، معجزه اى براى رفع خط خنده است. حتى مى توانيد از ماسک ليمو به صورت مجزا استفاده کنيد به اين صورت که يک ليمو را نصف کرده و روى خطوط خنده ماساژ دهيد.

* گلاب که يک آبرسان قوى است.

طرز تهيه: قسمت داخلى پوست موز را با قاشق در آورده و آن را با چند قطره آب ليمو و گلاب مخلوط کنيد به طورى که يک ماده خميرى به دست مى آيد. به مدت ١٥ دقيقه اآن را روى خطوط خنده قرار دهيد و سپس با آب سرد صورت را بشوييذ. اين ماسک را يک روز در ميان استفاده کنيد.

ماسک آووکادو:

* آووکادو سرشار از ویتامین E است که باعث مرطوب ماندن پوست مى شود و براى خطوط خنده موثر است.

* عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتیاکسیدانهای موجود در آن، پوست را ترمیم میکند و در مقابل آسیبهای ناشی از محیط زیست و اکسیداسیون از آن محافظت میکند.

* زرده تخم مرغ گردش خون را افزايش مى دهد.

طرز تهيه: داخل آووکادو را خالى کنيد و مواد راله کنيد وعسل و زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنيد. خمير به دست آمده را ۲۰ دقیقه روى خطوط خنده قرار دهيد و سپس با آب ولرم بشوييد.

درمان خط خنده در طب سنتی

ماسک گليسرين و مغز خيار:

اين ماسک يکى از موثرترين ماسک هايى است که براى خط خنده موثر است و در عرض ٧ روز بهترين نتيجه را نشان مى دهد. خيار به دليل خاصيت آبرسانى بالايى که دارد، خشکى پوست را از بين مى برد و سلول هاى پوستى را تقويت مى کند.

طرز تهيه: يک خيار بدون پوست را رنده کنيد و با يک قاشق گليسيرين مخلوط کنيد. ماسک را به مدت ٢٠ دقيقه روى پوست صورت قرار دهيد و سپس با آب ولرم بشوييد. اين کار را هر شب به مدت يک هفته تکرار کنيد.

ماسک اسفناج:

اين ماسک خاصيت ضد پيرى دارد و يک جايگزين بسيار خوب براى بوتاکس است به طورى که آثار آن خيلى زود قابل مشاهده خواهد بود. مواد تشکيل دهنده اين ماسک حاوى ويتامين E ، اسيد لاکتيک و لوتئين است که از پوست در برابر راديکالهاى آزاد محافظت مى کند. به همين خاطر قابلیت ارتجاعی پوست را تا ۶۸ درصد و آبرسانی به پوست را تا ۸۲ درصد افزایش میدهد.

سه روش تهيه ماسک با اسفناج را مى گوييم:

١)مواد مورد نياز:

٢٠٠ گرم اسفناج، ٢٠٠ گرم کلم پيچ سبز، يک چهارم فنجان روغن زيتون و يک چهارم فنجان خامه ترش.

طرز تهيه:

اسفناج و کلم پیچ را داخل ظرفی ریخته و کمی آن را بپزید. به طوری که نرم شود کمی به آن آب اضافه کنید و داخل مخلوط کن بریزید سپس به آن روغن زیتون و خامه ترش بیفزایید و مجدد مخلوط کنید تا مخلوطی یک دست حاصل شود. سپس براى ٨ دقيقه روى پوست قرار دهيد و بعد با آب ولرم بشوييد. با دو بار استفاده از اين ماسک در هفته پوست خود را سفت و زيبا کنيد.

توجه کنيد که به هنگام استفاده از اين ماسک به هيچ وجه در معرض آفتاب قرار نگيريد.

درمان خط خنده در طب سنتی

٢) دو برگ اسفناج را در نصف ليوان شير بگذاريد و ٥ دقيقه روى حرارت ملايم قرار دهيد تا برگ ها نرم و لطيف شوند. سپس آنها را از شير خارج کرده و توسط هاون له کنيد تا حالت خميرى بگيرد. سپس به مدت ٢٠ تا ٣٠ دقيقه روى پوست قرار دهيد و بعد با آب ولرم بشوييد.

٣) اين ماسک را با ماست هم مى توان تهيه کرد. به اين صورت که ابتدا اسفناج را بخار پز کرده و پس از سرد شدن در هارن له کنيد. سپس ٢ تا ٣ قاشق ماست پر چرب به آن اضافه کنيد و با مخلوط کن يک مايع خميرى درست کنيد و به مدت ٢٠ دقيقه روى پوست قرار دهيد و سپس بشوييد.

اگر پوست چربى داريد از همان شير استفاده کنيد.

 

نوشتن دیدگاه